Wedstrijdweek 3e graad - Handleiding

Is jouw klas de meest mediawijze klas van Vlaanderen?

In de week van 21 maart 2022 gaan Mediawijs en Ketnet op zoek naar de 'Meest Mediawijze klas van Vlaanderen'. Net zoals de vorige editie voorzien we extra speldagen. De wedstrijd eindigt op dinsdag 29 maart.

Misschien gaat jouw klas wel met de hoofdprijs of de eretitel van ‘5-sterrenklas’ lopen? Of wint jouw klas één van de super(media)wijze prijzen?

Wat heb je nodig?

Om mee te kunnen spelen met de Schaal van M heb je nodig:

  • een klascomputer met browser (Google Chrome of Firefox)
  • de mogelijkheid om geluid af te spelen
  • een stabiele internetverbinding*
  • een digibord of projector

Om deel te nemen aan de Week Challenge heb je minstens een fotocamera nodig. Tot dinsdag 29 maart 2022 23u59 kan je éénmalig een filmpje uploaden, maar dat is geen verplichting. Je kan dit filmpje uploaden via het extra inzending blokje op dag 5.

Als je vlot een YouTube filmpje kan afspelen, zou je verbinding geen probleem mogen opleveren. Is dat niet het geval? Vraag na bij de ICT-verantwoordelijke of er een betere verbinding mogelijk is.

De basis: 5 speldagen

De wedstrijd bestaat uit 5 speldagen. Elke speldag bestaat uit 4 opdrachten:

  • webisode 
  • klasdebat
  • klasquiz
  • kraak de code

Reken op 40 - 45 minuten per dag om deze opdrachten te doorlopen. Per voltooide dag verdient de klas een ster. Zo kan de klas tegen het einde van de week 5 sterren laten branden en de eretitel ‘Mediawijze 5-sterrenklas’ verdienen.

Kan je een dag niet deelnemen? Geen probleem! Je hebt tot de laatste speldag om alle speldagen te doorlopen en de opdrachten te voltooien.

In 2022 zijn de thema's van de speldagen:

  • Nieuws & nepnieuws
  • Sociale media & online reageren
  • Privacy en veilige wachtwoorden
  • Hoe werkt het internet
  • Online zoeken & reclame

Extra: Week Challenge

Om kans te maken op één van de super(media)wijze prijzen, moet je klas ook deelnemen aan de Week Challenge. Reken hiervoor nog eens 40 - 45 minuten extra per dag in. Op de eerste speldag dagen we alle klassen uit met een mediawijze opdracht die de klas tegen dinsdag 29 maart 2022 om 23u59 moet voltooien.

Dit jaar helpen de klassen Amélie met haar huiswerk. De klassen moeten een digitaal eindproduct (een vlog, podcast, stop motion video, fotoverhaal, affiche …) maken met informatie en tips over één van de 3 mediawijze thema's:

  • Echt of nep?
  • Online zoeken doe je zo
  • Zo werkt het internet

Vergeet niet om zeker rekening te houden met auteurs- en portretrecht en rechtenvrije muziek!

Ketnet-reeks 'Meisjes'

De webisodes in De Schaal van M zijn 5 extra afleveringen van de Ketnet-reeks 'Meisjes' die speciaal voor deze wedstrijd zijn opgenomen. Je kan de afleveringen van de vorige edities herbekijken via Het Archief voor Onderwijs.

Lees hieronder de korte samenvatting van de 5 afleveringen:

Luna en Amélie moeten een taak maken over het leven van een bekende persoon. In hun opzoekwerk naar zanger Damiano David botsen ze op een vreemd artikel. Luna denkt dat het artikel niet klopt terwijl Amélie het er betrouwbaar vindt uitzien. Later zitten de meisjes hun boterhammen op te eten. Luna heeft in een TikTok filmpje gezien dat je roos kleurt van confituur te eten. Luna gelooft het filmpje omdat iedereen het deelt maar Amélie is niet overtuigd dat het filmpje waar is. Om dit te testen gaan ze heel veel confituur eten als experiment. Vlak voor ze eraan beginnen krijgt Luna een bericht dat het TikTok filmpje fake was.

 

Isa plaatste een verkeerde smiley onder de video van Amélie. Ze dacht dat ze zei dat het een leuke video was maar haar smiley betekende dat ze het stom of irritant vond. Amélie stelt voor dat als Isa twijfelt ze gewoon een ‘duimpje omhoog’ kan zetten. Later zitten Amélie en Luna op het plein. Amélie vertelt Luna over het smiley misverstand wanneer er plots berichten in de klasgroep binnenkomen. Adam en Elias zijn ruzie aan het maken in deze groep. Amélie probeert Adam te bellen maar hij haakt in. Dan beseft ze dat Adam nog is ingelogd op haar gsm. Ze overweegt zijn berichten te wissen en sorry te sturen naar Elias via zijn account.

Amélie vertelt aan Luna en Isa dat Adam nog was ingelogd op haar gsm en ze gisteren bijna berichten had gewist en naar Elias had gestuurd in zijn naam. Haar vriendinnen vinden dit niet oké want dat is eigenlijk hacken. Amélie biecht op dat ze Adam zijn berichten heeft gelezen. Dit deed ze niet met slechte bedoelingen maar omdat ze zocht naar ideeën voor zijn verjaardagscadeau. Isa en Luna gaan niet akkoord met wat Amélie heeft gedaan en vragen of ze hem nu dan heeft uitgelogd. Amélie zegt van wel maar later die dag komt er een bericht op zijn account binnen wanneer ze samen een filmpje kijken. Adam heeft naar een vriend gestuurd dat hij een geheim heeft en na school wilt afspreken in het park. Amélie gaat samen met haar vriendinnen naar het park om te achterhalen wat Adam zijn geheim is. Hij heeft echter geen geheim maar wist dat Amélie zijn berichten las en wou haar confronteren.

Luna en Amélie maken samen foto’s en sturen deze naar elkaar door. Daarna vertelt Amélie dat er 100 gratis smartphones worden weggegeven in de “Lizzie’s”. Amélie gaat na school naar de winkel gaan maar Luna kan niet mee, zij moet naar de tandarts. Na school zoekt Amélie de route op haar gsm tot ze plots geen data meer heeft. Ze is nu offline en haar routeplanner toon geen route meer. Ze probeert nog iemand aan te spreken voor ze in het bushokje gaat zitten. Gelukkig ziet ze even later Rayan. Hij heeft zijn gsm niet bij maar kent de weg naar de winkel wel. Onderweg vertelt hij dat ze beter openbare wifi kan gebruiken om haar data te besparen. Net voor ze bij de winkel aankomt krijgt Amélie bericht dat de smartphones al na één minuut op waren.

Amélie heeft nog altijd geen cadeau voor Adam zijn verjaardag. Samen met Luna gaat ze online op zoek naar lijsten met tips. Onderling proberen ze tot de beste zoektermen te komen. Uiteindelijk zoeken ze cadeaus voor iemand die houdt van skaten en honden. Dat is toch niet de beste zoekopdracht dus Luna voor zelf iets te maken zoals koekjes. Maar Amélie is geen baktalent. Later kijkt Amélie op haar gsm en ziet ze reclame voor skateboarden, hondenbrokken en abonnementen met meer data. Ze denkt dat haar gsm haar afluistert. Op de speelplaats probeert Amélie info over Damiano David te vinden. Ze vindt het niet op Wikipedia dus gaat ze naar een andere site die haar vraagt ‘cookies’ te aanvaarden. Amélie weet niet goed wat cookies zijn maar Luna legt uit dat dit onthoudt wat je eerder opzocht. Dus al die reclames over honden en skaten was omdat ze dat hadden opgezocht.

KLAS: Klassen verzamelen sterren

Per speldag kan de klas één ster verdienen door de speldag (= webisode, klasquiz, klasdebat, kraak de code) te doorlopen.

Tijdens de week bots je voor het eerst ook op drie valstrikken. Afhankelijk van de reactie (toestaan / afwijzen), krijg je feedback.

Voor elke klas ligt de eretitel 'mediawijze 5-sterrenklas' dus binnen handbereik! Deze klassen ontvangen na afloop een leuke sticker waarmee ze kunnen pronken met hun klas. De klassen die 5 sterren verdienen én meedoen met de Week Challenge maken kans op één van de super(media)wijze prijzen. 

In de klas zien kinderen de klas-M: een gele M met daarboven 5 sterren. Door mee te spelen met de klas kunnen de kinderen sterren verdienen. Door thuis via hun Ketprofiel mee te spelen kunnen ze de lampjes van de klas-M doen oplichten. Als een kind van de klas een opdracht thuis heeft voltooid, brandt het lampje ook in de gele klas-M:

Klassen verzamelen sterren
Klassen verzamelen sterren

THUIS: Kinderen verzamelen lampjes

Hoe meer lampjes, hoe mediawijzer je bent. Dat is het idee achter de Schaal van M. Wist je dat kinderen ook thuis kunnen meespelen door in te loggen met hun Ketprofiel? Moedig hen als leerkracht aan om ook thuis spelenderwijs aan de slag te gaan!

Voor elke opdracht die ze tot een goed einde brengen, verdienen ze een lampje. Per dag zijn er maximum 4 lampjes en maximum 20 lampjes tijdens de DSVM-week te verdienen. De opdrachten thuis zijn verschillend van de opdrachten in de klas. Thuis ligt de nadruk op plezier en ontdekken.

Kinderen thuis krijgen een blauwe M te zien:

Kinderen verzamelen lampjes
Kind - M

Achtergrondinfo

De Schaal van M behandelt heel wat mediawijze thema's. Maar misschien ben je plots niet meer zo zeker van je stuk als het gaat over privacy, online identiteit, auteursrechten of vloggers?

Geen nood! Je kan terecht in de dossiers op de website van Mediawijs voor de nodige achtergrondinfo.

Gesprekstarter met extra debatvragen en quizvragen

Om het debat en de quiz in goede banen te leiden voorzien we voor elke dag een gesprekstarter met extra debatvragen en ook de quizvragen met bijkomende info. Zo weet je als leerkracht wat je kan verwachten.

Eindtermen

Er komen ook heel wat mediawijze doelen en eindtermen aan bod in de Schaal van M. Je ontdekt ze in dit Airtable overzicht samen met de link naar de doelen uit de Leerlijn Mediawijsheid.

Hoe aanmelden?

Ga rechtstreeks naar: https://www.deschaalvanm.be/user/register

Of klik bovenaan de startpagina op 'Log in' > Klik op 'Ben je leerkracht?' > Klik op 'Registreer hier als leerkracht' 

Vul de gevraagde informatie in over jezelf, over je school en over je klas.

Klik rechtsboven op 'naar klasoverzicht'. Hier zie je per klas de klascode waarmee leerlingen zich kunnen aansluiten bij de klas. Als leerlingen zich inloggen met hun Ketprofiel op www.deschaalvanm.be kunnen ze rechtsboven kiezen voor 'aansluiten bij klas' en de klascode ingeven.

 

Als leerkracht zie je in het klasoverzicht naast 'aangemelde leerlingen' een knop 'wie?'. Hier vind je een overzicht van de Ketprofielen die aangesloten zijn bij jouw klas. 

Veelgestelde vragen

Heb je nog vragen? Over het inloggen, klascode of verloop van de wedstrijd?

Downloads

Slides met debat- en quizvragen 2022. Zie speaker notes voor de extra vragen voor het klasgesprek.