Wat is DSVM?

In de week van 5 tot en met 9 november dagen Ketnet, Mediawijs en Mediaraven 10- tot 12-jarigen uit met ‘De Schaal van M’. Maar ook hun leerkrachten, vrienden en familieleden ontsnappen er niet aan! ‘De Schaal van M’ start vanuit de populaire Ketnet-serie 4eVer. In een reeks van vijf webisodes, worden de personages telkens geconfronteerd met een thema zoals privacy, gaming, sexting, online reclame … Net zoals Robin, Lore, Gamil en Emma worden kinderen aan het denken gezet. Het doel? Mediawijs omgaan met de uitdagingen die op hen afkomen.

De Schaal van M

De Schaal van M is een online spel dat kinderen van 10-12 jaar uitdaagt om te laten zien welke mediavaardigheden ze in huis hebben. Hoe meer lampjes, hoe mediawijzer je bent, da’s het idee achter het spel. Zowel thuis als in de klas kunnen kinderen lampjes verzamelen.​ Meer dan 500 klassen dingen mee naar de titel van ‘Meest Mediawijze klas van Vlaanderen’, de eretitel van ‘mediawijze 5-sterrenklas’ of één van de 20 (media)wijze prijzen.

Mediagebruik bij kinderen

Kinderen tussen 10 en 12 jaar houden ervan om media zelfstandig te gebruiken. Ze weten al goed wat ze met welke media kunnen doen. En ze lossen problemen graag zelf op. Ze houden ervan om sociale contacten te leggen online. Ze tasten graag grenzen af, zijn mondiger en zetten zich soms af tegen elkaar. Het verschil tussen wat jongens en meisjes graag doen tekent zich online ook  verder af.

Toch hebben 10-12 jarigen nog geen volledig beeld van de online wereld. Vaak beperkt hun interesse zich tot gamen en filmpjes bekijken. Ze zijn sterk in ‘knoppenkennis’ maar het ontbreekt hen nog aan kritische vaardigheden. Hier is een belangrijke rol weggelegd voor hun ouders en leerkrachten. Zij kunnen hen de nodige mediawijze inzichten meegeven zoals: wat is een veilig wachtwoord? Hoe zit het met privacy online? Mag ik zomaar een foto van iemand online zetten? En waarom maakt mijn favoriete vlogger online reclame?

Door ‘De Schaal van M’ kunnen leerkrachten en ouders hier op een leuke en laagdrempelige manier mee aan de slag.

De rol van leeftijdsgenoten, leerkrachten en ouders

De Schaal van M laat kinderen ervaren hoe mediawijs ze al zijn, maar toont hen ook dat ze nog veel te leren hebben. De dialoog met hun leeftijdsgenoten is belangrijk, maar ook leerkrachten en ouders spelen een belangrijke rol. De Schaal van M vormt voor heel wat leerkrachten een stimulans om ook in loop van het verdere schooljaar verder met mediawijsheid aan de slag te gaan. Want het is belangrijk dat kinderen bij volwassenen terecht kunnen met vragen of problemen. De Schaal van M zet ook in op de communicatie tussen ouders en kinderen door speciale uitdagingen die kinderen samen met hun ouders moeten aangaan.

Dit project stimuleert op een creatieve en speelse manier de mediawijsheid bij kinderen van 10 tot 12 jaar. Het is immers van belang om vanaf jonge leeftijd verstandig te leren omgaan met digitale media.

Minister van Media, Sven Gatz

De Schaal van M is gebaseerd op MediaMasters van Mediawijzer.net. In 2016 organiseerde Mediawijs in samenwerking met Mediawijzer.net een pilootproject met MediaMasters. Na evaluatie van dit pilootproject is er voor een eigen Vlaamse versie gekozen. Het resultaat is De Schaal van M in samenwerking met Ketnet. In 2017 lanceerde Mediawijs samen met Ketnet de eerste editie van De Schaal van M. Er deden net geen 500 klassen en meer dan 10 000 kinderen mee. Voor deze 2e editie in 2018 zijn al bijna 1000 leerkrachten ingeschreven!

DSVM Extra

Hou zeker in 2019 de website van De Schaal van M goed in het oog, want in het voorjaar lanceert Mediawijs 'DSVM EXTRA' met daarin een reeks themapakketten zodat leerkrachten ook doorheen het jaar aan mediawijsheid in de klas kunnen werken.