Opdracht: Maak zelf (nep)nieuws

Optie 1: Is het echt of nep? 

De leerkracht verdeelt de leerlingen in groepjes.

De leerkracht voorziet enkele verschillende actuele artikels en verdeelt de klas in groepjes. 

In elk groepje ligt een stapel van de artikels.

Om beurten mogen de leerlingen een artikel trekken en het ofwel waarheidsgetrouw voorstellen aan de groep, of het verdraaien naar nepnieuws. 

De leerlingen krijgen even tijd om de artikels te bekijken en mogen ook kort noteren wat ze gaan vertellen. 

De leerlingen proberen nadien te achterhalen of de uitleg waarheid bevat of eerder verdraaid is naar nepnieuws. 

 

Optie 2: Verzin 3 weetjes over jezelf.

De leerlingen verzinnen 3 weetjes over zichzelf. Twee van deze weetjes zijn echt en 1 weetje is nep. Het is aan de andere leerlingen van hun groepje om te achterhalen welke nep is.

Op deze manier zien leerlingen in hoe snel en makkelijk nepnieuws gemaakt en verspreid kan worden. Ze kunnen dit dus zelf ook doen. 

De kinderen vinden dit ook leuk om te doen omdat ze dan gaan nadenken over wat ze al weten over de personen uit hun groepje. Het werkt dus ook groepsversterkend!