Handleiding

+ Is jouw klas de meest mediawijze klas van Vlaanderen?

In de week van 16 tot en met 25 november 2020 gaan Mediawijs en Ketnet op zoek naar de 'Meest Mediawijze klas van Vlaanderen'.

Misschien gaat jouw klas wel met de hoofdprijs of de eretitel van ‘5-sterrenklas’ lopen? Of wint jouw klas één van de super(media)wijze prijzen?

+ Wat heb je nodig?

Om mee te kunnen spelen met de Schaal van M heb je nodig:

  • een klascomputer met browser (Google Chrome of Firefox)
  • de mogelijkheid om geluid af te spelen
  • een stabiele internetverbinding*
  • een digibord of projector

Om deel te nemen aan de Week Challenge heb je minstens een fotocamera nodig. Tot woensdag 25 november 2020 20u kan je éénmalig een filmpje uploaden, maar dat is geen verplichting. Je kan dit filmpje uploaden via het extra inzending blokje op dag 5.

*Als je vlot een YouTube filmpje kan afspelen, zou je verbinding geen probleem mogen opleveren. Is dat niet het geval? Vraag na bij de ICT-verantwoordelijke of er een betere verbinding mogelijk is.

+ De basis: 5 speldagen

De wedstrijd bestaat uit 5 speldagen. Elke speldag bestaat uit 4 opdrachten:

  • webisode 
  • klasdebat
  • klasquiz
  • kraak de code

Reken op 40 - 45 minuten per dag om deze opdrachten te doorlopen. Per voltooide dag verdient de klas een ster. Zo kan de klas tegen het einde van de week 5 sterren laten branden en de eretitel ‘Mediawijze 5-sterrenklas’ verdienen.

Kan je een dag niet deelnemen? Geen probleem! Je hebt tot de laatste speldag om alle speldagen te doorlopen en de opdrachten te voltooien.

+ Extra: Week Challenge

Om kans te maken op één van de super(media)wijze prijzen, moet je klas ook deelnemen aan de Week Challenge. Reken hiervoor nog eens 40 - 45 minuten extra per dag in. Op de eerste speldag dagen we alle klassen uit met een mediawijze opdracht die de klas tegen woensdag 25 november 2020 om 20u moet voltooien.

Dit jaar geen grote mediawijze actie, maar wel een vlog als weekopdracht. Luna is haar huiswerk kwijt en moet een vlog maken over één van deze 3 mediawijze thema's:

  • Hoe ben ik mezelf online?
  • Veilig surfen doe je zo!
  • Zo blijf je digitaal in balans.

Vergeet niet om zeker rekening te houden met auteurs- en portretrecht en rechtenvrije muziek.

+ Nieuwe Ketnet-reeks 

De webisodes in de nieuwe Ketnetreeks zijn speciaal voor deze wedstrijd opgenomen. Je kan de afleveringen van de vorige edities herbekijken via Het Archief voor Onderwijs. Je moet hiervoor wel eerst even aanmelden. 

+ KLAS: Klassen verzamelen sterren

Per speldag kan de klas één ster verdienen door de speldag (= webisode, klasquiz, klasdebat, kraak de code) te doorlopen.

Tijdens de week bots je voor het eerst ook op drie valstrikken. Afhankelijk van de reactie (toestaan / afwijzen), krijg je feedback.

Voor elke klas ligt de eretitel 'mediawijze 5-sterrenklas' dus binnen handbereik! De klassen die 5 sterren verdienen én meedoen met de Week Challenge maken kans op één van de super(media)wijze prijzen. 

In de klas zien kinderen de klas-M: een gele M met daarboven 5 sterren. Door mee te spelen met de klas kunnen de kinderen sterren verdienen. Door thuis via hun Ketprofiel mee te spelen kunnen ze de lampjes van de klas-M doen oplichten. Als een kind van de klas een opdracht thuis heeft voltooid, brandt het lampje ook in de gele klas-M:

Klassen verzamelen sterren

+ THUIS: Kinderen verzamelen lampjes

Hoe meer lampjes, hoe mediawijzer je bent. Dat is het idee achter de Schaal van M. Wist je dat kinderen ook thuis kunnen meespelen door in te loggen met hun Ketprofiel? Moedig hen als leerkracht aan om ook thuis spelenderwijs aan de slag te gaan!

Voor elke opdracht die ze tot een goed einde brengen, verdienen ze een lampje. Per dag zijn er maximum 4 lampjes per dag en maximum 20 lampjes tijdens de DSVM-week te verdienen. De opdrachten thuis zijn verschillend van de opdrachten in de klas. Thuis ligt de nadruk op plezier en ontdekken.

Kinderen thuis krijgen een blauwe M te zien:

Kinderen verzamelen lampjes

+ Themafiches 

De Schaal van M behandelt heel wat mediawijze thema's. Maar misschien ben je plots niet meer zo zeker van je stuk als het gaat over privacy, online identiteit, auteursrechten of vloggers?

Geen nood! Per thema dat aan bod komt tijdens DSVM is er een themafiche zodat je je kan voorbereiden met de belangrijkste weetjes, tips voor jou als leerkracht en een overzicht van de extra lesmateriaal en leesvoer.

Je kan de themafiches binnenkort onderaan deze pagina downloaden. 

+ Gesprekstarter met extra debatvragen en quizvragen

Om het debat en de quiz in goede banen te leiden hebben we dit jaar voor elke dag een gesprekstarter voorzien met extra debatvragen en ook de quizvragen met info. Zo weet je als leerkracht wat je kan verwachten. 

Je kan de gesprekstarter met extra debatvragen en quizvragen binnenkort onderaan deze pagina downloaden. 

+ Eindtermen

Er komen ook heel wat eindtermen aan bod in de Schaal van M. Een volledig overzicht kan je downloaden onderaan deze pagina.

+ Hoe aanmelden?

Ga rechtstreeks naar: https://www.deschaalvanm.be/user/register

Of: Klik bovenaan de startpagina op 'Log in' > Klik op 'Ben je leerkracht?' > Klik op 'Registreer hier als leerkracht' 

Vul de gevraagde informatie in over jezelf, over je school en over je klas.

Klik rechtsboven op 'naar klasoverzicht' . Hier zie je per klas de klascode waarmee leerlingen zich kunnen aansluiten bij de klas. Als leerlingen zich inloggen met hun Ketprofiel op www.deschaalvanm.be kunnen ze rechtsboven kiezen voor 'aansluiten bij klas' en de klascode ingeven.

 

Als leerkracht zie je in het klasoverzicht naast 'aangemelde leerlingen' een knop 'wie?'. Hier vind je een overzicht van de Ketprofielen die aangesloten zijn bij jouw klas. 

+ Informatie voor ouders

Onderaan deze handleiding kan je twee brieven downloaden voor ouders.

  • Er is een brief voor ouders om hen te informeren over DSVM. Je kan er ook de klascode noteren.
  • Wil je graag kinderen herkenbaar fotograferen of filmen voor een inzending voor de Week Challenge? Denk eraan dat de toestemming die de ouders geven in het begin van het schooljaar waarschijnlijk niet van toepassing is voor DSVM. Maak gebruik van het toestemmingsformulier om ouders toestemming te laten geven.

+ Korte inhoud webisodes DSVM 2020

Luna wil Amélie laten verschieten en een video maken, maar het lukt niet. Luna weet de toegangscode van Amélie haar gsm en verandert haar screensaver naar een enge foto. De meisjes zitten buiten op de speelplaats en plots begint Amélie hevig heen en weer te slaan naar een vliegende mier. Luna filmt het hele gebeuren. Amélie vraagt om het niet te posten en Luna verwijdert het filmpje, maar verwijdert per ongeluk al haar filmpjes. Ze staan gelukkig nog allemaal op haar blog. Later probeert Luna haar in te loggen op haar vlogs, maar het lukt niet. Ze blijkt gehackt te zijn en haar profielfoto en naam zijn verandert. Luna zegt dat ze niet gehackt kan zijn want ze heeft een moeilijk wachtwoord volgens haar. 

 


(Deze webisode komt online op maandag 9 november 2020)

Luna is droevig omdat haar profiel gehackt is. Amélie vertelt Luna dat ze aangifte moet doen bij de website dat haar profiel gehackt is en stuurt een mail. De nieuwe juf blijkt een influencer te zijn met veel volgers. Vervolgens komt Timon langs om Luna iets te vertellen. 

(Deze webisode komt online op dinsdag 10 november 2020)

Fleur krijgt een oude gsm van haar ouders, maar weet nog niet goed hoe het werkt. Luna voegt Fleur toe aan de groeps-chat van de klas. Fleur begrijpt niet goed hoe het werkt en ze stuurt in een groeps-chat i.p.v. in een privébericht naar Luna. Het bericht gaat erover dat ze geen meldingen meer wil krijgen van de groep en dat ze het beu is dat ze constant foto’s krijgt van Julie in de groeps-chat. Ze verwijdert het bericht, maar een van de klasgenoten heeft het gezien. Hij stuurt een screenshot van het verwijderde bericht. Luna en Fleur weten niet wat ze moeten doen. 

(Deze webisode komt online op donderdag 12 november 2020)

Fleur heeft Julie een bericht gestuurd, maar gaf geen antwoord. Op de speelplaats vertelt Cleo dat ze per ongeluk een oude foto van juf Ester geliked heeft. Fleur is triest omdat ze maar drie likes heeft op haar foto. De meiden zeggen dat Fleur zich niet zo druk moet maken over het aantal likes en volgers. Later op de dag vertelt Fleur Luna dat ze de foto heeft verwijderd omdat ze er droevig van werd. Luna troost haar en zegt dat de likes niet uitmaken en dat het een super leuke foto is. 

 

(Deze webisode komt online op vrijdag 13 november 2020)

Cleo en Luna praten over een plannetje dat ze juf Ester gaan terugpakken omdat ze hen zo laat afzien tijdens het sporten. Plots horen ze geroep en draaien ze zich om. De jongens hadden ruzie over een game dat ze spelen. 

(Deze webisode komt online op maandag 16 november 2020)

+ Thema's DSVM 2020

Elke speldag bestaat uit een webisode, een klasquiz, een klasdebat en een kraak de code. Per dag staat een thema centraal.

1. Webisode

2. Klasdebat

3. Klasquiz

4. Kraak de code

 

Themafiches: Veilig Online, Media maken, Sociale media 

1. Webisode

2. Klasdebat

3. Klasquiz

4. Kraak de code

 

Themafiches: Online identiteit, Online relaties 

1. Webisode

2. Klasdebat

3. Klasquiz

4. Kraak de code

 

Themafiches: Digitale balans 

1. Webisode

2. Klasdebat

3. Klasquiz

4. Kraak de code

 

Themafiches: Online relaties, Veilig online

1. Webisode

2. Klasdebat

3. Klasquiz

4. Kraak de code

 

Themafiches

+ Valstrikken 2020

In de klas bots je tijdens het spelen op drie 'valstrikken'. Afhankelijk van de reactie (toestaan / afwijzen), krijg je feedback.
 

+ Helpdesk

Heb je een vraag? Check dan eerst de Veel Gestelde Vragen. Is je vraag niet opgelost? Mail naar dsvm@mediawijs.be. Het DSVM team probeert je zo snel mogelijk te helpen!

+ Downloads