Wat is dat? Mediawijsheid?

Smart tv, YouTube, Minecraft, vloggen, smart watch, Facebook, Snapchat, Instagram, programmeren, virtual reality bril, 5G, FaceTime, WhatsApp …

 

Allemaal goed en wel, maar weet je wel waarom heel wat sociale media gratis zijn? Hoe je je paswoord veilig én makkelijk te onthouden maakt? Wat netiquette betekent? En wat je rechten en plichten zijn online?

 

Gebruik de media niet alleen, maar probeer deze ook te begrijpen. Dit noemen we ‘mediawijsheid’. Het zijn de competenties die je nodig hebt om je actief, kritisch, bewust en creatief te bewegen in de complexe en veranderende wereld van media(toepassingen).

 

Je bent pas mediawijs als je de voordelen van media kan maximaliseren en de nadelen te minimaliseren.

Hadewijch Vanwynsberghe, Mediawijs

Actief, kritisch, bewust en creatief … Deze begrippen zijn niet voor iedereen even duidelijk. Daarom maakte Mediawijs een Competentiemodel Mediawijsheid.

Het Mediawijs Competentiemodel

De cirkel van het Mediawijs Competentiemodel leest als een pizza: er is geen vast begin- of eindpunt en je kan kiezen hoeveel je van welk ingrediënt op welk stuk wil leggen. Bekijk het als een continuüm: de verschillende competenties lopen in elkaar over en worden door elkaar gebruikt. En net zoals je favoriete pizza afhankelijk is van persoonlijke voorkeuren en de situatie van het moment, wordt mediawijze focus bepaald door de context waarin je zit. Het model beschrijft wat mediawijsheid in een ideale situatie kan zijn, maar je pikt er voor jezelf en voor je doelgroep uit wat je nodig hebt.

Meer weten?

Wil je meer weten over het Mediawijs Competentiemodel?

Lees meer in het dossier van Mediawijs.